ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΜΗΝΟΠΑΥΣΗ

 LNE Γαλλική έκδοση - Σεπτέμβριος 2013

Επιμέλεια Φανή Παναγοπούλου

 

 Η εμμηνόπαυση είναι μια περίοδος, που συμβαίνουν σημαντικές αλλαγές στον οργανισμό, αλλά και στην ψυχοσύνθεση της γυναίκας.

Σας παραθέτουμε  λοιπόν αυτό άρθρο, που θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε  και να ενημερώσετε την πελάτισσα που βρίσκεται σ’ αυτή τη χρονική περίοδο της ζωής της, για τις δυνατότητες βελτίωσης των συμπτωμάτων που δημιουργούν αυτές οι αλλαγές.

 

ΟΡΙΣΜΟΣ

Πρόκειται για την οριστική διακοπή της εμμήνου ρύσης, δηλαδή για το τέλος του γυναικείου μηνιαίου κύκλου και τη διακοπή της ωοθηκικής ορμονικής δραστηριότητας. Η πραγματική εμμηνόπαυση ξεκινάει μετά από ένα χρόνο αμηνόρροιας. Προηγείται η προεμμηνόπαυση, μια περίοδος ακανόνιστης εμμήνου ρήσης, που μπορεί να διαρκέσει από ένα έως και δέκα χρόνια.

 

ΓΕΝΙΚΟΤΗΤΕΣ

Οι γυναίκες μπαίνουν στην εμμηνόπαυση, κατά μέσο όρο, στα 51 – 52 χρόνια. Μέση διάρκεια εμμήνου ρύσης είναι τα 30 χρόνια, δηλαδή το 1/3 τού μέσου όρου ζωής.

Το πότε θα ξεκινήσει η κλιμακτήριος, εξαρτάται από την κληρονομικότητα και δεν εξαρτάται ούτε από την ηλικία που έχει ξεκινήσει η έμμηνος ρύση, ούτε από τον αριθμό των κυήσεων.

 

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Η εμμηνόπαυση δεν είναι ασθένεια. Είναι μια φυσιολογική βιολογική διαδικασία.

 

Τι συμβαίνει ορμονικά;

Η φάση της προεμμηνόπαυσης χαρακτηρίζεται από τη μείωση της προγεστερόνης. Η έμμηνος ρύση γίνεται ακανόνιστη και αλλάζει:

- είτε γίνεται αραιότερη (σπανιομηνοραγίες)

- είτε γίνεται πιο συχνή (πολυμηνοραγίες)

- είτε η ροή είναι αδύναμη (υπομηνοραγίες)

- είτε η ροή είναι άφθονη (εμμηνορραγίες)

Στο προεμμηνορροϊκό σύνδρομο, τα συμπτώματα εμφανίζονται μια εβδομάδα πριν την περίοδο (πρήξιμο στο  στήθος και την κοιλιά, νευρικότητα, οξυθυμία, προσωρινή αύξηση βάρους ).

Κατά την εμμηνόπαυση, παύει η έκκριση των οιστρογόνων, με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται πολύ πιο συχνά αυτές οι οργανικές διαταραχές. Τα οιστρογόνα τα οποία είναι αντιοξειδωτικά, προστατεύουν τη γυναίκα από τη γήρανση, την αθηροσκλήρωση και την οστεοπόρωση. Η μείωση αυτής της ορμόνης έχει τις εξής συνέπειες στον οργανισμό:

 

1. Βραχυπρόθεσμα

Εξάψεις (75% των περιπτώσεων):

Αίσθηση θερμότητας (διάρκεια: μερικά λεπτά). Αγγειοδιαστολή με ερυθρότητα μέρα ή τη νύχτα υπερβολική εφίδρωση, ταχυπαλμία, έπειτα παύση με ρίγη ή τρέμουλο. Αυτά τα συμπτώματα είναι έντονα και ενοχλητικά, αλλά χωρίς σοβαρές συνέπειες για τον οργανισμό.

Ψυχολογικά συμπτώματα:

-αλλαγές στη διάθεση (νευρικότητα, οξυθυμία),

- μεγάλη ευαισθησία,

- έλλειψη αυτοπεποίθησης,

- σύνδρομο κατάθλιψης.

 

2. Μεσοπρόθεσμα

Γήρανση του δέρματος. Η εμμηνόπαυση επιταχύνει την γήρανση του δέρματος:

- Η έλλειψη της ελαστικότητας του δέρματος συνδέεται με τις λειτουργικές αλλαγές του ελαστικού ιστού, δηλαδή με την αλλοίωση των ινών της ελαστίνης (πρωτεϊνολυτική διάσπαση).

- Ξηρασία του δέρματος. Λόγω μείωσης της ικανότητας συγκράτησης του νερού από τον ιστό του κολλαγόνου, μειώνεται το λιπιδικό φιλμ της επιφάνειας.

- Δερματική ατροφία που αφορά άλλοτε στην επιδερμίδα και άλλοτε στο υπόδερμα.

- Μείωση της ενδογενούς παραγωγής της βιταμίνης D(η οποία θα πρέπει να συμπληρωθεί με εξωγενή τρόπο).

Για τις αλλαγές που δημιουργούνται στον οργανισμό, ευθύνονται κυρίως οι ελεύθερες ρίζες. Η έλλειψη της φυσικής προστασίας των οιστρογόνων στην εμμηνόπαυση θα πρέπει να αντισταθμίζεται μ' ένα συμπλήρωμα αντιοξειδωτικών: βιταμίνη Ε, βήτα καροτίνη, βιταμίνη Α / ψευδάργυρο. Η ανανέωση του δέρματος γίνεται με την αύξηση της μεμβρανώδους ρευστότητας και σ’ αυτό βοηθούν τα λιπαρά πολυακόρεστα οξέα της σειράς ωμέγα 6.

 

Γυναικολογικό- Ουροποιητικό σύστημα.

- κολπική ξηρασία, η οποία εξελίσσεται σε κολπική ατροφία,

- μείωση της λίμπιντο (ή άλλοτε αύξηση),

- πιο συχνή επιθυμία για ούρηση,

- κίνδυνος για ουροποιητικές λοιμώξεις.

Επίσης η αύξηση βάρους, είναι συχνό φαινόμενο (2 με 4 κιλά).

 

3. Μακροπρόθεσμα

Μετεμμηνοπαυσιακή οστεοπόρωση:

Η οστεοπόρωση είναι η αραίωση του οστίτη ιστού, δηλαδή η μείωση της οστικής μάζας. Πρόκειται για μια πάθηση, στην οποία οφείλονται τα κατάγματα. Στις μέρες μας, η διάγνωση μπορεί να γίνει έγκαιρα χάρη στις τεχνικές μετρήσεις της οστικής πυκνότητας. Για να μειωθεί ο κίνδυνος πρόκλησης καταγμάτων χρειάζεται προληπτική θεραπεία (πρωταρχική πρόληψη), όσο νωρίτερα γίνεται από την περίοδο της προεμμηνόπαυσης, η οποία συνιστάται στην χορήγηση φυτικών οιστρογόνων, καλίου και βιταμίνης D.

 

Kαρδιοαγγειακός  κίνδυνος.

Μέχρι την εμμηνόπαυση η γυναίκα προστατεύεται από τα καρδιοαγγειακά επεισόδια. Μετά την εμμηνόπαυση αυξάνονται οι πιθανότητες καρδιαγγειακών νοσημάτων λόγω της έλλειψης οιστρογόνων που επηρεάζει τα λιπίδια του αίματος, με αποτέλεσμα την αύξηση της χοληστερόλης και της IDL, δηλαδή της κακής χοληστερόλης. Η λήψη αντιοξειδωτικών και πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (σειρά ωμέγα) σε μορφή διατροφικών συμπληρωμάτων μειώνει αισθητά αυτό τον κίνδυνο.

 Στη σημερινή εποχή, όσο ενοχλητικά κι αν είναι τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, υπάρχουν πολλές δυνατότητες βελτίωσης των διαταραχών που προκαλούν.  Η σωστή διατροφή, η λήψη διατροφικών συμπληρωμάτων, η άσκηση, η ξεκούραση και – εφ’ όσων τα έχει προτείνει γιατρός  – η λήψη ορμονικών σκευασμάτων, μπορούν να βοηθήσουν την γυναίκα να μην επηρεαστεί από τις επιπτώσεις  και να διατηρήσει τις δραστηριότητες και το κέφι της ακέραιο.

 

 

 

 

 

Read 8524 times
Rate this item
(0 votes)